We willen niet opscheppen, maar soms lijkt het daar wel op. Het is het tegendeel. Dit artikel is in de eerste plaats een bedankje, omdat u, onze klanten, ons geholpen hebt om vorig jaar de mijlpaal van dertig jaar te overschrijden, sinds u de eerste gloeilamp van ons kocht die brandde in een van de huishoudens in Tsjechië. Of was het geen gloeilamp? Dat zult u in de volgende alinea lezen. Hoe dan ook, wij hebben samen met u een lange weg afgelegd. In tijd en ruimte. Donoci heeft zich, in de loop der jaren en decennia, uitgebreid tot buiten de grenzen van het mooie Tsjechië. Hoe is dat allemaal zo gekomen? Doe uw lamp aan en ga met ons mee op een avontuurlijke reis.
1991, Dat is waar het allemaal begon
Het was het jaar 1991. Tsjechië maakte toen nog deel uit van Tsjecho-Slowakije, en Jaromír Jágr, vandaag 50 jaar oud, haalde de Stanley Cup in zijn eerste jaar in de NHL. Het was ook het jaar waarin de band Nirvana hun beroemdste album Nevermind opnam (ja, dat waarop een baby in het water naar een dollarbiljet reikt). In datzelfde jaar kwam Jiří Mánek op het idee om een bedrijf op te richten met de zakelijke bedoeling om keramiek, glas en porselein te verkopen. En zo ging het de volgende vijf jaar in zijn werk. Toen kwam er weer een noodlottig jaar, 1996. Jiří Mánek en zijn bedrijf besloten lampen te gaan importeren in de, toen onafhankelijke, Tsjechische Republiek en die te verkopen. En dat deden ze goed!
In 2003 kwam er een andere uitdaging. Er was zo'n vraag naar de producten van het bedrijf, dat het nodig was om wat verder te gaan, en daarom gingen zij met hun waren grote Tsjechische winkels binnen. Toen het bedrijf volwassen werd, in 2009, vierde het zijn intrede op de Tsjechische e-shop markt, en zo kwam het nog een stukje verder naar u, de eindklanten. Toen gebeurde het allemaal tegelijk. In 2017 besloot Jiří Mánek, die tot dan toe als persoon zaken deed, om de naam te veranderen in Donoci s.r.o., zoals u het nu kent. Pas een jaar later kwam er een andere nieuwigheid - de verkoop van het eigen merk onder de naam Brigali. En datzelfde jaar is, voor Donoci s.r.o., ook belangrijk vanwege het betreden van het wereldwijde Amazon portaal.
We schitteren in 25 Europese landen
Wij hebben beloofd dat wij u niet alleen door de tijd, maar ook door de ruimte zullen voeren. Op dit moment schitteren de producten van Donoci in 25 Europese landen. Om u een idee te geven, dat is bijna evenveel als het aantal huidige leden van de Europese Unie (27). En waar kunt u ons vinden? Wij doen de Europese Unie niet voor 100% na, maar de lijst is lang. Zo waren wij in 2015, nog maar zeven jaar geleden, "alleen" in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Polen te vinden. Welke andere landen in de loop van de tijd zijn toegetreden, kunt u zien in het plaatje hieronder: Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Polen, Duitschland, Roemenië, Italië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Slovenië, Kroatië, België, Bulgarije, Nederland, Letland, Litouwen, Estland, Denemarken, Portugal, Oekraïne, Finland, Zweden, Zwitserland, Rusland, Griekenland.
Visionairs en harde werkers - wie staat er achter Donoci s.r.o.?
Elke arbeider en deeltijdwerker is belangrijk. Maar zonder de juiste stuurman kan geen schip in de goede richting varen. Er is maar één echte stichter, Jiří Mánek Senior. En omdat Donoci vooral een familiebedrijf is, zijn in de loop van de tijd zijn twee zonen, Lukáš en Jiří Mánek Jr., bij hem komen werken. Lukáš is verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf en de marketing. Jiří is de IT-directeur. Het resultaat van hun werk spreekt voor zich. Donoci s.r.o. is momenteel een van de grootste online verkopers van verlichting in Midden-Europa. En het is momenteel nummer één in zes landen: de Tsjechische Republiek, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Slovenië en Kroatië.
Maar we kunnen al de andere werknemers niet buiten beschouwing laten. Het aantal is gegroeid sinds 2015, toen er 65 werknemers waren, en vorig jaar waren er 200 werknemers. En daarmee willen wij elk van hen bedanken - zowel het interne personeel (medewerkers van de verkoopafdeling, accountants, e-commerce specialisten, medewerkers van de producten afdeling, en anderen), als ons externe personeel, voor al hun inzet en werk. Wij zijn dankbaar dat wij met u mogen samenwerken.
Onze top
2 000 000 tevreden klanten
750 000 bestellingen in 2020
21 000 m2 opslagplek
42 000 producten in ons aanbod
2 200 000 producten op voorraad
220 merken die wij aanbieden
Een beetje sentiment op het einde
Wij hebben het belangrijkste uit de statistieken en de boodschap voor het einde overgelaten. Miljoenen van u hebben onze producten al minstens één keer besteld. En wij zullen u onze visie laten weten. Om het in een paar woorden samen te vatten: onze visie is uw tevredenheid. En natuurlijk zullen wij blij zijn als u tijdens het surfen op het internet nog eens naar onze e-shop komt en onze producten in de winkelwagen legt. En wij willen u nog één ding vragen. Vraag, schrijf, bel. De weg van de verbetering loopt via de feedback van u. Wij zijn blij met die feedback. En als tegenprestatie beloven wij dat wij er alles aan zullen doen, in de komende jaren, om uw huis (niet alleen) mooi te laten glimmen.
Uw team van Donoci s.r.o.